It´s the culture, stupid!

Blå lådan, Kaizen, TPS, Lean, Kata mm, introduceras alla som ‘nya’ management koncept som varaktigt ska leda till ständiga förbättringar. Därför är det extra spännande att återigen befinna sig i Japan där många av dessa metoder kommer ifrån. För dagen, ca två timmar ifrån Tokyo, där det (kanske?) mest kända konceptet har sitt ursprung.

Det vi ofta glömmer är att många japanska företag erbjuder livslånga anställningar och att karriärvägar i Japan är mer generella i jämförelse med västvärlden. Dessutom så går befordran betydligt långsammare och då med mycket högre grad av fokus på ålder och senioritet som avgörande anledning. Avancemang för ’top performers’ i Sverige går garanterat mycket fortare än i ett japanskt system. En annan stor skillnad hos  medarbetare, chefer, ägare och tom kunder är att fokus är mer eller mindre alltid långsiktigt medan det i USA, Europa och även i Sverige mer handlar om kvartalsrapporter eller sköna sägningar till aktiemarknaden. Medan japanerna bygger för framtiden/evigheten så har vi en frenetisk jakt på kortsiktiga mål.

Jag tror att det är i skenat av det här, vi ska närma oss ett eventuellt införande av ständiga förbättringsmodeller och processer. Åtminstone fundera på vilket sorts kultur och grogrund vi har för att anamma ett japanskt förhållningssätt. Att det är svårt att behålla diverse lean-förbättringar vittnar många om under vårt samtal. ”Våra ansträngningar har i och för sig skapat många framgångar, men få varaktiga”, säger min kluriga HR-kollega med den fina titel Chief Culture Officer. ”Vi tenderar att involvera dedikerade lean-experter som själva blir begränsningen till ihållande förbättringar. När vi riktar vår uppmärksamhet mot nästa förbättringsprojekt, blir det projekt vi just avslutade degraderat”, fortsätter han. Övergripande förbättringar har långsam progress och kulturell förändring mot ständiga förbättringar är minimal.

Nyckeln är snarare att skapa en kultur där förbättringar sker på en daglig basis, framcoachad av cheferna. Tricket är att inte skapa en strukturerad förändingsprocess i projektform ledd av utpekad lean-personal, utan snarare en företagskultur där varje-dag-utveckling uppmuntras och leds av cheferna.

Systematisk problemlösning i all ära, men en kultur som föder och göder innovativa initiativ av samtliga medarbetare är ganska så svårslaget.

//Katarina

Dagens titel är en ogenerad stöd av Bill Clinton’s ”It’s the economy, stupid” som användes flitigt i hans kampanj mot Georg Bush 1992.

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s