Ett japanskt outsourcingföretag i full grönska

En otrolig grönska möter mig i företagets lobby vilket är en märklig kontrast mot myllret och storstan utanför. Bara ett stenkast från Tokyo Station växer mer än 200 olika sorters plantor inne  på Pasonas huvudkontor, vilket förklaras med att ‘i de här ekologiskt bekymmersamma tiderna’ så räcker det inte med att prata om hur grönt ens företag är – man måste visa det oxå.

Medan jag väntar på mr Sato min kontaktperson, så upptäcker jag pumpor som växer på långa räcken över mitt huvud. Jag blir på sekunden hämtad på överenskommen tid och därefter småspringer vi förbi en rädisträdgård medan HR- kollegan stolt berättar att det förra sommaren fanns ett stort risfält där vi nu går, men att den nu är utbytt mot rader av tomatplantor,  jordgubbsplantor och passionsfruktsbuskar.

Pasona är ett japanskt multinationellt företag som erbjuder en variation av  bemanningstjänster såsom; tillfällig uthyrning, rekrytering, outplacement och outsorucing. De är det näst största bemanningsföretaget i Japan och arbetar inom IT, omvårdnads- och jordbrukssektorn. (De finns i USA, Kanada, Kina, Hong Kong, Singapore, Taiwan, Thailand och i Storbrittanien). De är dock först och främst inom jordbrukssektorn som de har sitt huvudområde. De kallar sig själva  ‘The Urban Farm’. Fram till mitten av 1900-talet så arbetade 50% av befolkningen med jordbruk i någon form, men idag så är siffran så låg som 4%, och det är den äldre generationen som står för de ynka procenten, så här har de hittat en efterfrågad och ledig position. Ökat beroende av importerad mat, hotet om oljekris, västerniseringen av japanska matvanor adderar på den dystra utvecklingen för nationens jordbruksförsörjning.

Men att öka medvetenheten är inte The Urban Farms huvudsyfte. Min guide för dagen understryker att kontor med mycket grönska har bättre luftkvalitet, lägre koncentrat av koldioxid och Volatile Organic Compounds. Han fortsätter,” inomhusplantor och gröna ytor hjälper till att minska stressen samtidigt som de ökar både tempot, säkerställer fokus så att rätt saker görs samt fostrar en känsla av identitet och lojalitet”.

Deras slutsats är – gladare medarbetare & ökad produktivitet, lägre både  frånvaro och personalomsättning. Och som om det inte räckte, The Urban Farm ger sina medarbetare ännu en förmån, det åttavåningar (!) personalcaféet serverar några av Tokyos färskaste frukter och grönsaker!

Jag tror i och för sig inte att det kommer vara många svenska företag som kommer att hänga på trenden att ha ett potatisfält i receptionen, men med fler sådana här initiativ kan framtidens kontor bli betydligt mer trivsamma, och med mer hållbar verksamhet att skörda.

//Katarina

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s