Värdeskapande HR

Att addera värde, vad menas med det? Egentligen. Jag spenderade förmiddagen med en stor och urhärlig personalenhet till vardags arbetandes på ett av Sveriges största och äldsta mediaföretag. De är inne på en ambitiös och spännande resa där de bland annat  håller på att tajta till och samtidigt lyfta sitt HR-arbete.

Allt fler kollegor pratar om att bli betydligt mer strategiska och proaktiva, att bli expert på sociala och tekniska trender.  Är detta värdeskapande HR. Ja, det kanske det är, men handen på hjärtat – hur ofta skriver ni om era strategier och hur många dagar på året är ni strategiska från morgon till kväll? Teknik och strategi i all ära, men vad hände med att verkligen känna sin kärnverksamhet, se och synas och skapa värde genom att vara experter på många av de områden som ingen annan i organisationen behärskar.

Trenden borde väl snarare vara, att ständigt utvecklas, vara kompetent, inte stelna till och därmed kunna erbjuda djuplodande HR-kunskap samt att lyckas vara minst lika progressiva  och agila som de vi är satta att rekrytera, utveckla och supportera. Förmågan att skapa kreativa, framåtlutande lösningar för att stöjda både verksamheten och dess chefer/medarbetare oavsett om det är operativt, taktiskt eller strategiskt.

Detta och mycket mer hann vi prata om och givetvis hann vi även gå in på min hjärtefråga; vad som händer när personalenheten (ja, de vågar fortfarande kalla sig så!) och marknadsavdelningen gifter sig med varandra.

//Katarina

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s