HR Lab: Employer Branding

Den här helgen spenderar jag genom att belysa de områden en organisation behöver ta hänsyn till för att vara attraktiva arbetsgivare idag och för att förbli attraktiva imorgon. Det börjar dyka upp mer och mer forskning på ämnet, men jag håller fast vid den totempåle som Peter Myhrman och jag valde att benämna som positioneringsarbete för 11 år sedan och som de allra flesta refererar till som Employer Branding idag. Åren går således, men mycket av arbetssättet består då jag fortfarande finner mig prata om vad som händer när markanadsavdelningen och hr gifter sig med varandra.

Idag har jag blivit inbjuden att köra ett serie HR Lab och idag är temat Employer Branding.  Det är några fria radikaler från olika HR-funktioner som gått samman och bett om ett utvecklings-lab. Kul! Jag har bestämt mig för att ge dem lite bakgrund, prata modeller och gå igenom nödvändiga verktyg för att kunna skapa och ständigt utveckla ett starkt, konsekvent och uthålligt Employer Brand.

Fantastiska medarbetare samt strategier för att attrahera, behålla och rekrytera rätt kompetens för en specifik organisation kan komma att vara en avgörande framgångsfaktor.  Men. Det är i det relativt vanliga talangsnacket vi inte alltför sällan går bort oss lite. Begreppet är snävt, förvirrande och osvenskt. Vi komplicerar i onödan och känslan som återstår är snarare kejsarens nya kläder. För att lyckas bygga en långsiktig employer brandingstrategi så måste fokus snarare ligga på att skapa en attraktiv arbetsplats oavsett hur ekonomin för tillfället ser ut.

Önskemålet för dagen är att vi tittar närmare på Recruitment och Employer Branding, men även hinner titta in på Talent Management och Employee Engagement. Mycket engelska ord (hr-hablababla), men labbet kommer att hållas på engelska.

Behovet av rekrytering skiftar som vi är väl medvetna om, men arbetsgivarmärket kan inte försummas oavsett. Här skiljer sig inte Employer Branding mot alla andra givna marknadsföringslagar. Att hitta en position som är unik, tillgänglig och sedan leverera på de löften som är förväntade är inte lätt, men det är både roligt och väl värt mödan.

//Katarina

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

