Dra på trissor och kom igen agilt

Vilken otroligt bra start på veckan. Imorse träffade jag Johan Nyberg som är en helt ny bekantskap för mig. Jag lärde mig en massa nytt och fick en hel del ‘gammalt’ bekräftat. Bland annat så pratade Johan om Jurgen Appelos complexity theory och om hur idéer och vetenskapliga koncept kan användas för att utveckla och förvandla team.

Johan introducerade mig för begreppet agilister och vi pratade en del om dem som möjliggörare eller om dessa fanbärare eventuell har haft en tillfälligt avskräckande effekt. Vi utbytte även en del erfarenheter om hur man får de många blommorna att blomma och om hur varje bukett av självstyrande grupp behöver en ny form av kommunikation (hr och ledarskap) som håller dem samman.

Kanske ligger svaret på varför vi inte är mer agila i Jurgen Apellos citat:

For 10 years Agile has ignored the important role of management. That’s why most managers ignore Agile. This can stop now.

//Katarina Berg

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

