Treat people like resources, you will get results. Treat them like people, you will get excellence & loyalty.

Social networkAlla typer av verksamheter bygger på social interaktion, så vill du ändra på beteenden så måste du börja med att ändra ditt eget beteende. Nietzsche hade således rätt, ”människor tål mycket om de bara förstår varför”. Oberoende storlek på organisationen och det sociala nätverkets komplexitet så kommer dess medarbetare att anpassa sig förutsatt att frågetecknen …jag förstår inte ….jag gillar inte …jag litar inte, är besvarade och utredda. När frågan varför förändring är besvarad, så kan ljuset i stället riktas på i) tempo ii) taktik iii) och erfarenhet inför kultur- och beteendeförändringen. Eller, som vi just diskuterat efter en otroligt intressant workshop och väldigt (!) fritt översatt, vikten av de tre P:na: People, Programme, Progress vid lyckosam change management.

People. Att verkligen förstå att det är medarbetarna som är det sociala kittet och att de människorna är olika. Att bara be individer att ändra sig räcker sällan. Och att gå i fällan att ha en-lösning/förklaring-gäller-för-alla är heller inte att rekommendera. Tänk på att miljön och mångfald är kritiska framgångsfaktorer. Genom att ändra på miljön, så öppnar det möjligheter att ändra på människors beteenden.

Programme. ‘Learn to role with the program’. Förändring och utveckling gör ont, men det är ingen anledning till att inte acceptera, anpassa och/ eller utveckla sig. De allra flesta medarbetare förstår att förändringen kommer att gå helt smärtfritt, men du måste förbereda och ibland även förklara vad beteendeförändringens värde är.

Progress. Förstå hur information, motstånd och rädslor sprids. Var proaktiv och tänk till på hur du kan stimulera progress i ett komplext socialt nätverk som alla organisation trots allt är. Se till att alla är med på tåget, glöm inte kvar någon på perrongen, men var förvarnad – några enstaka kan komma att vilja hoppa av på en av de kommande stationerna för att istället ta ett annat tåg.

//Katarina, med ett ytterst lynnigt wifi och med åskan i luften (vi har dock nåtts av nyheten att sommaren i Stockholm fortsätter visa sig från sin allra bästa sida)

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s