Medarbetarnas livsstil, har arbetsgivaren med den att göra?

Fredrik KarlssonMycket av företagens friskvårdssatsningar vänder sig till de redan frälsta, vilket gör att de inte utgör vare sig den största investeringspotentialen och är inte heller den största utmaningen. Hur ska vi nå ut till de människor som har störst behov av att åstadkomma en positiv förändring i sin livsstil och är det verkligen en arbetsgivares rätt?

Ska äta frukost med Fredrik Karlsson, ägare och grundare av Twitch. Ett företag som fokuserar på att öka medarbetarnas prestanda och samtidigt minska risk för sjukskrivning och så långt inte särskilt unikt. Men. Sedan starten har de vuxit organiskt och har två år utsetts till Gasellföretag i Dagens Industri.

De tre viktigaste argumenten för att arbeta med hälsa och friskvård ur företagsledningens perspektiv är: i)Öka prestanda; att öka prestationen hos medarbetarna för att i sin tur öka bolagets produktivitet och lönsamhet ii) Minska risk; att minska risken för såväl underutnyttjande av medarbetarnas potential som risken att medarbetarna faller från och drabbas av mer drastiska ohälsokonsekvenser och iii) Employer Branding, stärkt intern och extern identitet, profil & image.

Med andra ord någon form av hållbarhetstänk inom området personal, prestation och välbefinnande. Det finns väl inte ett enda företag som inte har insett värdet av friska, energifyllda och hållbara medarbetare. Finns en allt större trend att kommunicera och profilera sig som ett bolag med fokus på välbefinnande. Träning på arbetstid, stegmätare, Klassikern tillsammans med arbetskamraterna och alla dessa lopp som ska springas med eller emot kollegorna. Är det verkligen här slaget om talangerna står och är det så himla unikt om mer eller mindre varje arbetsgivare dyker upp på Bellmanstafetter och diverse Midnattsslopp?

Jag är helt säker på att Fredrik kommer ge mig många och tankvärda argument till varför ett lösnings- och resultatorienterat arbete med effektiva aktiviteter och lösningar kommer hjälpa medarbetarna göra en förflyttning från nuläge till läge ett framtida önskat läge under en given tid.
Jag hoppas att vi ska prata riktade insatser, hur man defakto fångar individuella behov och drivkrafter. Är säker på att jag inte kommer att bli besviken då vårt första inledande samtal i Almedalen var idégivande och då det aldrig går att värja sig mot passion. Och Fredrik Karlsson personifierar hela Twitchs affärsidé.

Ska även passa på och fråga honom om han funderat något på integritetsfrågan och vad han tycker om ’alla ska med’. Fenomenet när vd är hälso och träningsfreak och därmed måste alla medarbetare oxå vara det.

//Katarina

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s