Let´s talk about Employer Branding

KoiHar precis avslutat en föreläsning om hur vi arbetar med Employer Branding (EB) i Sverige. En föreläsning jag blev ombedd att hålla för drygt två år sedan, men som jag av olika anledningar inte kunnat genomföra förrän idag.

Självklart är det en rubrik som förpliktigar, för givetvis kan jag inte prata för samtliga svenska företag och hur de arbetar med EB, men det verkar ha bekymrat arrangörerna minimalt sedan första kontakten togs. Överhuvudtaget verkar ämnet vara i ropet just nu. Kul.

Frågorna avslöjar dock att de allra flesta åhörarna representerar svenska företag men likafullt verkar de bli förvånade över att jag inte gör någon som helst skillnad på branding och employer branding när jag pratar om varumärkesutveckling rätt och slätt. De verkar mindre förvånade när jag understryker att frågan är strategiskt och taktisk snarare än operativ samt att den bör ägas av ledningsgruppen. De undrar om jag tycker att svenska företag är duktiga på att locka, behålla och utveckla talanger samt om långsiktigt är ett viktigt begrepp inom de allra flesta organisationer. Mitt svar blir att jag gissar att vi kanske är bättre på att locka, men inte bättre på att behålla och utveckla. Jag säger att våra ungdomar stannar på sin höjd 3-5 år på sitt första arbete och sedan byter de företag ungefär med den frekvensen till de skaffar familj med undantag för den offentliga sektorn.

Överlag är deltagarna nyfikna på allt som är svenskt, mina iaktagelser rörande kulturskillnader och vad jag tror kan komma bli utmaningar (eller som de uttrycker det – möjligheterna) när vi börjar rekrytera fler och fler medarbetare över hela världen.

Det är varmt, det är sent, det är ännu en härlig sommarkväll och jag bestämmer mig för att inte krångla in mig i det de egentligen vill veta men artigt undviker, dvs när vi lanserar på världens nästa största musikmarknad.

Tack BS och SCCJ. Skam den som ger sig.

//Katarina

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

