Det krävs alla smaker, men förändring måste inte smaka surt

MochiFörändringar i organisationens struktur är inget man bör snyta ur sig då det påverkar samtliga parametrar och främst samtliga individer, men av samma anledning bör man heller inte undvika att designa om verksamheten.

Den naturliga frågan från de allra flesta medarbetare & cheferna är ‘vad förväntas jag göra annorlunda?’. Att svara på frågan kräver en viss eftertanke och som alltför ofta finner jag mig själv slarvigt citera Nietzsche för att förbereda kollegorna på det eventuella motstånd förändringen kan komma att möta i organisationen. ”Alla behöver inte gilla det vi nu ska göra, men alla behöver förstå”. Alla kan förändra sig, men alla vill inte.

Ju mer systematiskt angreppssättet är, desto snabbare kan nya kompetenser och återvunnet (själv)förtroende byggas. Progressen måste gå snabbt, vilket är vilt viktigt. Hastighet och kommunikation. Vi pratar metod snarare än magi. Enkelt sagt, svårare att göra än både veta och säga. Fart och kommunikation kan personligen tyckas vara lättare, men så var det ju det här med; i) Planera ii) Håll i! iii) Följ upp…

Medarbetare fulla av energi, motiverade som tusan och orädda för motiverad utveckling är – denna, nästa och kommande månadernas flavor of the month.

Har ni inte smakat den lyckade förändringens smak än, så är det hög tid.

//Katarina, vars favoritsmak är passionsfrukt

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s