SIME Consciousness

SCKom en lite annorlunda inbjudan… till Sime Consciousness. En dag som fokuserar på modernt ledarskap, lycka, jag-utveckling och hur vi lever, leker och arbetar i en allt mer komplicerad värld. Sime Consciousness är skapat av Sime tillsammans med Stiftelsen Ekskäret.

Inbjudan kom tillsammans med ett Öppet brev till din hjärna

Världen blir allt mer komplex, teknologi ritar om traditionella sanningar i rekordfart och förändring blir norm i det uppkopplade samhället där vi verkar bli rikare… men olyckligare, friskare… men mer deprimerade… mer uppkopplade… men allt ensammare… Många av de gamla sanningarna verkar inte fungera längre.

AHH Sime C”Vi tror att vi måste tänka nytt och utmana hur vi arbetar, hur vi mäter framgång och hur vi skapar samhällen anpassade för våra framtida utmaningar. Vi är övertygade om att det i denna era av paradoxer krävs en ny typ av ledare och bolag, som inte har som affärsidé att exploatera planeten, utan istället förbättra (eller till och med rädda) den. Vi tror att vägen till framgång, hur vi mår och en bättre gemensam agenda startar med en inre resa”.

BardissimoUngefär här, om inte tidigare brukar jag sluta läsa samt inse att jag har vare sig tid eller möjlighet att skohorna ned ännu en aktivitet i agendan. Av någon anledning så var det just kombinationen av vanan och vardagen som gjorde att jag tänkte att jag just därför borde ta mig denna halv/heldag och gå och lyssna på talaruppställningen som även den med fanns med på inbjudan:

  • Adam Haar Horowitz, MIT, om Powerful patterns.

Mina take aways – neuroscience & mindfulness samt Big data and human behavior. A neutral on/off switch

  • Alexander Bard, producent, artist, filosof, författare, föreläsare mm

Mina take aways – Dividuals vs Individuals. The idea about God was a good one, but we can forget about the Father, the Son.., the Spirit is interesting though. And, again, @bardissimo is always ahead of his time.

  • Stefan Einhorn, läkare, professor, författare, föreläsare

Mina take aways – där tilliten försvinner där eroderar samhället som vi känner det. Dagens storyteller; varm, rolig, klok

  • Ola Ahlvarsson, moderator, vd Sime

Citat: att vara här och nu. inte här och där.

 

Without passion nothing happens, without compassion the wrong things happen

Jan Eliasson, Deputy Secretary-General of the United Nation

 

Tack för en nyttig dag Ola & Co!

//Katarina Berg

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

