Mentalt bokslut på sin plats

Line upGår långsamt och är full av intryck den korta vägen tillbaka till mitt hotell. Jag har, på grund av mitt företag och mitt fantastiska team, fått vara med om något helt otroligt.

Dagarna har en tendens att gå in i varandra. Man får en hel del förfrågningar om den finns en möjlighet att komma och prata om vad vi gör, varför vi gör det och hur vi fick idén till att göra just det vi gör.

När det för en ganska så kort tid sedan kom ett mail från Vita Huset, med en inbjudan att i) träffa President Obama att ii) ta med delar av mitt team till #StateOfWomen Summit och iii) delta i en panel den 14 juni så trodde jag att den första delen var ett practical joke från mina kollegor i USA. Jag gjorde vad många andra hade gjort. Jag svarade inte på mailet av just den anledningen. Inte tills jag fick en påminnelse och en vädjan av min kollega i Washington att ta mig tiden att faktiskt svara Vita Huset på deras personliga inbjudan.

Igår kväll fick jag efter en helt fantastiks dag på Capital och på svenska ambassaden delar av min amerikanske HR-avdelning sola sig i sin välförtjänta glans. Bland skådespelare, aktivister och politiker som samtliga verkar för att införa vad vi i Sverige skulle tycka vara självklarheter inom områden som hälsa, HBTQ, föräldraledighet, lika lön mm mm. Som chef, så hade vistelsen kunnat sluta där och teamet och jag hade åkt hem fulla av energi och glädje efter många och långa samtal om viktiga ämnen.

Idag, har vi fått lyssna till helt otroliga män och kvinnor. Alla retoriska under med en passion och övertygelse om att göra en skillnad inom:

Economic Empowerment – equal pay and paid leave, as well as childcare and diversity

Health & Wellness – health coverage, preventative care, pregnancy and more

Educational Opportunity – education for girls and women, from early childhood to college

 

Leadership & Civic Engagement – furthering women’s roles in corporations, academia, the media and the public sector
Tina TchenHelt overkligt att höra Tina Tchen öppna dagen med att ge Spotify en shout out och sedan bara luta sig framåt och ta in, talare efter talare och inse med skräckblandad förtjusning and två andra saker också står på dagordningen. Nämligen, att själv delta i en panel och få en egen pratstund med presidenten.
Powerhouse panelPanelen gick bra. Imponerande och härliga kvinnor debatterade economic empowerment; equal pay and paid leave, as well as childcare and diversity. Och intresset för vår policy, vårt land och hur vi ser och gör åt saken röner stor uppmärksamhet. För att uttrycka det milt.
Gloria & KatarinaSamtalet och mötet med president Obama föregick av flera otroliga möten i back stage och i Green Room. Att få en pratstund med ikonen Gloria Steinem kanske amerikas mest kända feminist, journalist, och socialpolitisk aktivist. Känd som ledare och talesperson för den jämställda rörelsen sedan slutet av 1960-talet. Stort.
Var frestad att prata min urusla backhand med Billie Jean King, denna tennis legend, men valde istället att lyssna till hennes Leadership Initiative och World TeamTennis. Troligtvis ett klokt val.
Katarina & SophiaDe bästa samtal sker dock i de mest oväntade miljöer och inte alltför sällan med personer som stillsamt imponerar. När jag arbetade på Kanal 5 så gick en teve-serie som heter One Tree Hill. Sophia Bush spelade en av huvudrollerna Brooke Davis och i ‘kön’ till det enskilda samtalet med presidenten började vi prata om hennes arbete som skådespelare, regissör men mer så om hennes arbete som talesperson och aktivist för unga tjejers rätt till utbildning. Ett otroligt spännande, ödmjukt och roligt samtal. Som till min kollegas Toms stora förtjusning tillfälligt avbröts när Scandal stjärnan Kerry Washington kom av sin föreläsning på stora scen och fram för att hälsa på Sophia.
Mitt samtal med President Obama. Eventuellt aningen star struck fortfarande. Men, presidenten är längre, stiligare och roligare än vad jag hade föreställt mig samt har en mean right hook som landade mer än en gång  på min axel. Vad vi pratade om. Kanske är ett blogginlägg värt sitt egna utrymme? Men för nu, så ska jag nog bara smälta att jag ut från det rummet, in i en kram på en av de mest imponerande kvinnor jag haft möjlighet att träffa. Miss Valerie Jarrett senior advisor till President Obama och tillika dagens co-host tillsammans med Tina Tchen, Chief of Staff to the First Lady.
FLOTUS & O
Eftermiddagspasset? Vi fick möjlighet att lyssna till Oprahs intervju med @FLOTUS Michelle Obama. Otroligt frispråkigt, viktigt och roligt. På frågan om vad män kan göra svarade @FLOTUS snabbt – var bättre! På frågan om vad hennes prioriteringar varit under de två mandatperioderna – våra två barn. På frågan vad hon ser fram emot efter tiden som presidentfru – att bar få sitta i en trädgård som inte också är en nationalpark. På frågan om hon ibland bli påmind om att de bor och verkar i Vita Huset – när vi har öppnat upp huset för kategorier av människor och barn som annars aldrig ens kunnat drömma om ett besök, när vi haft stora artister på besök och när min man landar med helikoptern och går stegen upp över gräsmattan – som bara han kan gå – upp till Vita Huset. Vid de tillfällena tänker jag Mmm, Mmm, Mmm. På frågan om Presidenten alltid haft the swag – yes, but it has gotten more swagalicious.
Nancy PilosiVad var bäst denna dag. Svårt att säga. Mest känslosamt var, men möjligtvis en aning för ‘amerikanskt för min del’ vad vice presidenten J Biden. Imponerande var mötet med och lyssna till Nancy Pelosi och Loretta Lynch.
PresidentPresident Barack Obamas tal var utan tvekan det som stod ut. Roligt, träffsäkert, retoriskt fulländat, i tid och på tid. Det blir synd att se dem checka ut, av fler anledningar än de uppenbara…
Vad var jag just med om. Tack vara Spotify och det arbete HR Teamet gör. …jag får nog fortsätta med mitt mentala bokslut i morgon när jag sovit på saken.

Lämna en kommentar

Inga kommentarer ännu.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera

